علم اسلامی، علم سکولار

فرمود: ﴿عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ﴾ فرمود شما یک مَنی یُمنیٰ بودید یادتان رفته ﴿أَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِن مَنیٍّ یُمْنَی﴾ مگر یادتان رفته که ﴿وَاللَّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَیْئاً﴾ این فرعونی است در درون خیلیها می‌گویند ما خودمان زحمت کشیدیم عالِم شدیم خب چه کسی این چراغ را روشن کرده آن کسی که ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾این چراغ را روشن کرده آن ﴿عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ﴾ این چراغ را روشن کرده این برای اوست نه برای تو به دلیل اینکه اگر یک وقت هم خواست می‌گیرد که ﴿وَمِنکُم مَن یُرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لاَ یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئاً﴾ عوام می‌میرد پس این چراغ را او روشن کرده علم مخلوق اوست چون ﴿اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ﴾ که برای بیرون نیست برای درون هم هست عالِم هم که مخلوق اوست ما در فضای خلقت در دریای خلقت داریم شنا می‌کنیم این همان مَثل معروف است که ماهی می‌گفت آب چیست، اینکه می‌گویند آب آب، آب چیست ما در فضای اسلام داریم نفس می‌کشیم هر لحظه باید بگوییم خدا چنین کرد، خدا چنین کرد، خدا چنین کرد، اگر فلسفه را می‌گویند رئیس‌العلوم و اگر مرحوم بوعلی را گفتند الشیخ‌الرئیس برای اینکه این فلسفه هم موضوعات علوم را فراهم می‌کند هم مبادی را فراهم می‌کند، هم مبانی را فراهم می‌کند مبانی یعنی مبانی، مبادی یعنی مبادی اینها را فراهم می‌کند بعد می‌گوید بحث بکن مهم‌ترین مبادی و مبانی که علوم به آنها نیازمندند مسئلهٴ علیّت و معلولیّت است علیّت و معلولیّت که دیگر بحث فقه و اصول نیست، بحث فیزیک و شیمی و ریاضی نیست ما در ریاضیات که بحث نمی‌کنیم از نظام علّی و بطلان تسلسل که، تنها علمی که از علیّت و معلولیّت بحث می‌کند در حقیقت در محور بیان نورانی حضرت امیر که در نهج‌البلاغه آمده بیان نورانی امام رضا(سلام الله علیهما) که در توحید صدوق است «کلّ قائمٍ فی سواهُ معلولٌ» این فلسفه است وقتی در فلسفه ثابت شد که همهٴ ممکنات به الله متّکی است و همهٴ موجودات به الله متّکی است فلسفه هم موضوعات هم مبادی هم مبانی هم دینی بودنِ علوم را تأمین می‌کند اگر ـ معاذ الله ـ فلسفه الحادی شد همهٴ علوم می‌شود الحادی، اگر الهی شد همهٴ علوم می‌شود الهی ما علمِ سکولار نداریم برای اینکه علم به علیّت و معلولیّت تکیه می‌کند بالأخره همهٴ اینها یا علّةالعلل دارد یا ندارد بلاتکلیف که نیست اگر نداشت ـ معاذ الله ـ همهٴ این علوم می‌شود الحاد و کفر، اگر داشت کما هو الحق همهٴ علوم می‌شود الهی ما یک علم سکولار نداریم نعم، آن استاد یا آن متعلِّم یا آن مؤلّف ممکن است سکولار باشد نه این‌چنین نه آن‌چنان ولی علم نمی‌تواند سکولار باشد مثل اینکه تفسیر هم همین طور است دیگر الآن اگر ـ معاذ الله ـ کسی این قرآن را دست‌کاری بکند تحریف بکند آن «أنزل» و «نزّل» و «الله» و اینها را بردارد این می‌شود کتاب عربی، بعد می‌گویند تفسیر که اسلامی و غیر اسلامی ندارد که, این یک ادبیات است و قصص است و داستان است تفسیر سکولار است خب شما آمدید همهٴ آن مبادی را غارت کردید چه کسی فرستاده، چه کسی کرده، به دست چه کسی داده، چرا نازل کرده اینها را گرفتی یک سلسله الفاظ عربی مبین را گذاشتید خب بله این وقتی غارت شده است بعد هم شوخی‌تان گُل می‌کند از خلقت به طبیعت می‌آیید، از طبیعت به صنعت می‌روید بعد می‌گویید دوچرخه اسلامی و غیر اسلامی نداریم و همایش مالزی هم با این ختم شده قم که الآن محور علوم اهل بیت است باید این حرفها را به شرق و غرب برساند که اگر گفته «منّا یُفیض العلم» یعنی همین حرفها...»

/ 0 نظر / 19 بازدید